Ако знаех какво ще се случи с Есбьорн Свенсон едва две години след този разговор, сигурно щях да поискам той да трае поне 24 часа*. Сигурно щях да го попитам съвсем други неща...
След 14 юни 2008 този текст изглежда някак дребнав. Някак не на място. Но все пак е някакъв спомен.
Шведската формация Есбьорн Свенсон Трио (Есбьорн Свенсон - пиано, Дан Берглунд - контрабас, Магнус Йострьом - ударни) създават своята музика с максимален главоотнасящ потенциал вече шестнайсет години, достатъчно за да разколебаят представите за скандинавския ню джаз, да завладеят сърцата на фестивалната младеж, и дори да се появят по MTV. Джазплюс накрая доведе тримата и до София, където Есбьорн, разказа на Ритъм за творческия процес, музикалните пости, и МУЗИКАТА, преди да разкаже играта и на останалите около хиляда зрители.
Опитвали са се да ви поставят в кой ли не жанр (поп-джаз?!?!, скандинавски ню-джаз) но това очевидно не ви засяга?
Есбьорн Свенсон: Музиката е необходимост за нас тримата, просто трябва да свирим, избрали сме да създаваме своя собствена музика, толкова добра колкото можем, и да импровизираме. Дори не говорим за поп, джаз, рок и такива неща, не използваме тези думи. Не мисля че има друга група като нас в Скандинавия. Има страхотни музиканти, разбира се, особено в норвежката ню-джаз традиция, и в Швеция има фантастични банди, но не се чувстваме част от тази вълна. За нас е много по-важно да се вслушаме в себе си, да изсвирим това което ни идва отвътре. Не сме и типично пиано-джаз трио – няма водещ музикант, всички творим.
Как правите музиката си, какво е съотношението импровизация и предварително планиране, електронни и акустични инструменти и тн?
Есбьорн Свенсон: Границата между вече измисленото и импровизацията е напълно размита. Обикновенно просто търсим настроение, и начин да го изразим в композицията. Джазът с мотив и седем-осем самохвални импровизации, от които забравяш началото, вече направо ме дразни, в нашето трио се съсредоточаваме върху мелодиите и настроението, което ни носят. Изпозваме най-вече акустирчни инструменти, но не се и смущаваме да ги увеличим с разни електроники – от тях също звучат гласовете на инструментите ни.
Влияят ли ви публиката и различните места, по които свирите?
Есбьорн Свенсон: Абсолютно. Всеки концерт е среща, трябва да покажем на публиката, че я усещаме, че има общуване. Всеки от слушателите ни може да участва в музиката ни, дори с едно покашляне, всеки звук може да промени посоката на импровизацията ни. Мястото също ни вдъхновява, нови пространства всеки път, за мен и ново пияно – всъщност, ние не си правим сет лист от четиринайсет години, обикновенно разбираме какво ще свирим, когато излезем на сцената. Може да се каже че всичките ни концерти са една голяма импровицзация с елементи от албумите ни. Просто излизаме на сцената и правим МУЗИКА (точно така го каза... с големи букви.)
Каква музика ви вдъхновява?
Есбьорн Свенсон: Преди слушах много от утвърдилия се пиано-джаз, Чик Кърия Трио, Кийт Джарет Трио, и така нататък. В началото това ни водеше напред, но после открихме, е ние май правим нещо съвсем друго. Сега рядко чувам нещо наистина впечатляващо, може би съм се пренаситил. За това понякога постя – не слушам музика и не свиря за няколко дни за да си възвърна сетивата. Хубаво е, че собствената ни музика още ме вдъхновява.
Какво да чакаме от E.S.T. ?
Есбьорн Свенсон: Току-що записахме новия си албум, ще бъде издаден през септември. Мисля, че за момента е най-добрият ни албум
Няма коментари:
Публикуване на коментар