Доктор Бассс
Доктор Дас (Анируда Дас, един от дейниците и идейниците на Ейжън Дъб Фаундейшън), така и не е станал лекар, което както сам твъди било детската му мечта, но това не му пречи да лекува ефективно всякакви музикални и обществени заболявания. Напсоледък басистът от бенгалски произход се е забъркал и в други интересни проекти, например Вижънъри Ъндърграунд, с които свири в Блекбокс на 31 март. Появата му в София събра малка опашка от журналисти, на която разбира се, се нареди и Ритъм.
Как се различава работата ти с Ейжън Дъб Фаундейшън от тази с Вижънъри Ъндърграунд?
Различно е, във Вижънъри съм гост музикант, въобще не се занимавам с програминг, много харесвам звука им и правя с тях само любимото си нещо – свиря на бас. В ЕйДиЕф работех много повече с електроника, пишех голяма част от музиката, все пак.
Повече ли импровизираш с Вижънъри?
По-скоро по друг начин. Забавлявам се в процеса на композиране, имам повече свобода - в началото започваме от ритми и повтарящи се мотиви, които още не са съвсем сглобени. Когато дойда в студиото, Ди-джей Фийлфрий просто казва “Свири каквото ти се свири”, записваме и после редактираме.
По-скоро по друг начин. Забавлявам се в процеса на композиране, имам повече свобода - в началото започваме от ритми и повтарящи се мотиви, които още не са съвсем сглобени. Когато дойда в студиото, Ди-джей Фийлфрий просто казва “Свири каквото ти се свири”, записваме и после редактираме.
Повлияваш ли се от музикантите, с които работиш, или по-скоро им влияеш?
Ако си с отворено съзнание винаги взаимстваш нещо от хората, с които свириш, от тяхната култура - това е постоянен обогатяващ обмен. Не мисля, че съм работил с достатъчно много различни хора. Тепърва започвам. Ако имаш предвид, това че преподавам музика - работата с млади хора ни запозна със съвсем нова музикална среда. В 1993 хлапетата от Комюнити Мюзик (тогавашният проект за социална промяна чрез музика, от който се заражда ЕйДиЕф) ни зарибиха на джънгъл, стил, който дотогава ни беше непознат, все пак сме с петнайсетина години по-стари от тях. Това беше основата на Ейжън Дъб Фаундейшън. Така или иначе, ученето е общуване, обмен, винаги и двете страни получават нещо. Впрочем, от шест месеца се уча да преподавам английски, и мисля че ще ми трябват години за това.
Налагало ли ти се е да правиш компромиси между политическите и музикалните си гледни точки?
Никога не е имало противоречие между тях. Музиката за мен е свързана с обществените каузи, с опитите ми да променя света. Най-политическото ми занимание е работата с Комюнити Мюзик преди и с Ей Ди Еф Едюкейшън сега (новия музикално-образователен проект, с който членовете на Ейжън Дъб Фаундейшън се занимават напоследък), ако промениш отношението на някой към света или го подготвиш за живота, с някакви знания и умения, това е вече е политически акт, по-политически отколкото всичко, което един политик може да направи.
Стигнахме и до вездесъщия въпрос за бъдещите планове...
О, незнам. Всеки в Ейжън Дъб Фаундейшън се занимава с нещо различно в момента. Прекарахме дванайсет години заедно, вече имаме нужда да изразим различни неща, да поработим над собствените си проекти. Сега подготвям три-четири мои дъб албума. Имам и шанса и да свиря с някои музиканти от родния ми Бенгал, да запиша албум с традиционна музика - нещо за което съм мечтал почти половин живот. Ще продължавам и да бъда басист на Вижънъри Ъндърграунд, както в последните три години.
04.10.2006Доктор Бассс
04.10.2006Доктор Бассс
Няма коментари:
Публикуване на коментар